tisdag 4 december 2012

Mormors mintkakor

Jag lovade ju att dela med mig av recept på några av kakorna jag bjöd på när jag fyllde år och det tänker jag göra nu. Det har varit fullt upp med annat så jag har inte hunnit med, men nu är det dags! Först ut är mintkakorna, som är en av mina favoritkakor här i världen. Att en kaka som är så lätt att baka och inte innehåller några extravaganta ingredienser kan vara så god!

På bilden nedanför hittar vi följande: Längst bak - brownies med hallon. Fr.v Hallongrottor, vaniljkransar, mormors mintkakor och chokladbiskvier.


Mormors mintkakor: ca 60 st
1 dl florsocker
200 g smör
1 dl potatismjöl
4 dl vetemjöl

Garnering:
100 g mörk choklad
3-4 droppar pepparmintolja

Blanda florsocker, smör, och båda mjölsorterna till en deg. Rulla till små bollar och lägg på en plåt med bakplåtspapper. Gör en fördjupning i mitten av varje kaka. Grädda på 175 grader i ca 10 minuter. Låt svalna.

Smält chokladen och blanda i oljan. Fyll varje kaka med mintchoklad och låt stelna.

2 kommentarer:

  1. Vad använder du för recept till biskvierna

    SvaraRadera
  2. Receptet på biskvierna kommer imorgon på förmiddagen :)

    SvaraRadera