torsdag 5 maj 2011

Saftiga vaniljcupcakes!

Det är verkligen viktigt (om man tycker om att baka) att ha ett riktigt bra grundrecept på vaniljcupcakes. Och som jag skrev igår så har jag äntligen hittat ett recept som håller måttet! Eftersom jag är en sådan snäll filur så delar jag naturligtvis med mig av min fantastiska upptäckt.

Några saker att tänka på bara. För att få en sådan jämn och fin smet som möjligt är det viktigt att man ser till att vispa smör och socker riktigt länge - den ska vara krämig och fri från smörklumpar. Sedan brukar jag alltid sikta ned mjölet så att det inte heller blir några mjölklumpar i smeten. En annan sak som jag rekommenderar är att man använder äkta vaniljsocker för smaken blir så otroligt mycket bättre.


Vaniljcupcakes: ca 24 st
330 g vetemjöl
2 ½ tsk bakpulver
1 tsk salt
225 g mjukt smör
4 3/4 dl strösocker
4 ägg
knappt 2 ½ dl mjölk
1 ½ tsk vaniljsocker

Blanda mjöl, bakpulver och salt och vaniljsocker i en skål. Vispa smöret krämigt. Tillsätt sockret och vispa ljust och fluffigt ( ca 5 min). Tillsätt sedan äggen, ett i taget under fortsatt vispning. Sikta ned lite mjöl i taget, varvat med mjölken. Rör till en jämn och fin smet. Häll upp i formar och grädda i mitten av ugnen i 175 grader i ca 20 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar