måndag 19 juli 2010

Fransk hallonkaka



Jag blev sugen på att baka något med hallon och hittade detta goda recept i mina gömmor. Det är en fransk hallonkaka som är fantastiskt god. Jag gjorde även en egen vaniljsås som jag serverade till kakan. Mycket smaskigt! Jag kan dock tänka mig att kakan blir ännu godare med egenplockade hallon och som tur var är det ju inte länge kvar tills det börjar bli dags att ta med sig sin lilla hink och gå ut och härja i hallonbuskarna.

Fransk hallonkaka:

2 ägg
2 dl socker
2 1/4 dl vetemjöl
1/2 tsk bakpulver
200g hallon
50 g hackad vit choklad
100 g kylskåpskallt smör

Vispa ägg och socker poröst. Blanda mjöl och bakpulver och rör ned i äggsmeten. Bred ut smeten i en form med löstagbara kanter. Strö över hallonen och den hackade chokladen. Hyvla sedan över smöret. Grädda kakan i mitten av ugnen 175 grader i ca 35 minuter. Servera med grädde eller vaniljsås.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar