torsdag 3 juni 2010

Recept på cake pops


Så här kan det se ut när någon (jag säger inte vem) har tagit en tugga av en cake pop. Det blir en sådan härlig kontrast mellan den vita chokladen och den riktigt mörka fyllningen. Jag kan förresten garantera att dessa kakor inte kommer hinna bli särskilt gamla innan någon har slukat allihop!

Jag tänkte skriva ned det löjligt enkla, men fantastiskt goda receptet som jag använde till just dessa cake pops.

Cake pops:
1 paket kakor med fyllning t.ex. ballerina, oreo (jag använde oreo)
100 g philadelphiaost
en gnutta florsocker

Mixa kakorna till små smulor.
Tillsätt philadelphia och florsocker och arbeta ihop en smidig deg. Man kan behöva röra ett tag innan smeten gått ihop ordentligt.
Rulla små bollar av degen och lägg på ett fat med bakplåtspapper.
Ställ in i frysen ca 10 minuter. De får inte frysa, men de ska ha kallnat.
Undertiden kan man smälta ca 200 g av valfri choklad och låta den svalna något.
Ta kakorna ur frysen och trä dem på pinnar (jag använde vanliga grillpinnar, men det finns riktiga kakpinnar att köpa). Sedan är det bara att doppa bollarna i chokladen, ta gärna hjälp av en sked så att de blir ordentligt täckta. Slå sedan av överflödig choklad genom att knacka pinnen mot chokladskålen några gånger. Innan chokladen har stelnat kan man dekorera cake popsen med strössel.

5 kommentarer:

  1. det ser verkligen jättegott ut! Måste bege mig ut och leta reda på Oreos för att kunna provbaka i helgen! :)

    SvaraRadera
  2. Har precis testat att göra dessa med ballerina kladdkaka, jättegott och jättemastigt blev det! Elin blev överlycklig när hon fick smaka en med rosa strössel och hjärtan på..
    Fick en ide att försöka göra på sockerkaksmix med några droppar arrak i. Kan det funka tror du?
    /Anna (din mammas kusin)

    SvaraRadera
  3. Jag kan tänka mig att Elin blev nöjd! :) Kakorna ser ju riktigt smaskiga ut! Som små konstverk. Jag ska lägga ut ett recept senare med sockerkaka som grund. Det krävs lite mer än sockerkaka och arrak för att smeten ska gå att arbeta med, men som sagt, recept kommer snart! :)

    SvaraRadera
  4. Den var så söt, din halvupätna cakepops!

    SvaraRadera
  5. Tack! Den var även väldigt god, kan jag lova... :)

    SvaraRadera